Ny håndstrekning på 400 000 kroner til flyktninger

Publisert av Magnus Ingebrigtsen den 10.01.21.

Covid 19 skaper nye behov i Libanon, og Lions Norges samarbeidspartner Beyond jobber utrettelig med å hjelpe de syriske flyktningene som bor i leirer i Beqaa-dalen ved grensen mot Syria.

I en flyktningleir, der folk bor tett og har begrenset tilgang på rent vann og hygieniske sanitærforhold, er smittevern en stor utfordring. Da korona-epidemien slo til var det mange i Lions som var bekymret for de mest utsatte i flyktningeleirene. Vår utenlandsavdeling Lions Aid Norway (LAN) bevilget i mars støtte til å innrede seks telt for de som må være i karantene. Beyond melder at teltene har fungert godt og har vært et viktig tiltak i arbeidet med å begrense smitte.

Les også Lions gir 10.000 USD til korona-rammede flyktninger i Libanon

Beyond har nå bedt om støtte til å hjelpe 500 familier. De har et stort behov for hygieneartikler som såpe, desinfiseringsmidler og menstruasjonsbind, samt ekstra mat til de som avholder fastehøytiden Ramadan.

Styret i Lions Aid Norway besluttet torsdag 23. april å bevilge 37 500 USD som tilsvarer ca. 400 000 NOK. Dette kommer i tillegg til bidraget til karantene-teltene. Alt i alt har LAN bidratt med ca 500.000 kroner til å bekjempe COVID-19 i Libanon.

-       COVID-19 krisen er selvsagt så omfattende at det vi gjør er en dråpe i havet. Ikke desto mindre er hjelp til 500 kriserammede familier, i første omgang, en betydelig innsats. Dessuten, i tillegg til hvert liv reddet, gir vi ved vår støtte også håp og motivasjon for våre samarbeidspartnere og venner i Beyond som utrettelig dag og natt arbeider i felten, sier styreleder i Lions Aid Norway, Svein Ø. Berntsen.

Lions Norges katastrofefond har også støttet internasjonale tiltak med 1 million NOK til LCIF (Lions internasjonale hjelpefond), øremerket COVID-19 tiltak.